ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΙΙ (ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ ΦΡΟΝΤΙΔΑ-ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΧΡΟΝΙΩΣ ΠΑΣΧΟΝΤΩΝ)

Κωδικός μαθήματος
ΥΠ16422
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Στυλιανή Τζιαφέρη

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις, Φροντιστήρια (ασκήσεις, μελέτη περιπτώσεων, χρήση βάσεων Υπουργείου Υγείας, Σχετικών Ευρωπαϊκών και Διεθνών φορέων κλπ) ή/και Άσκηση σε δομές ΠΦΥ-κατ’ οίκον επισκέψεις

4

(2 ώρες Διαλέξεις και 2 ώρες Άσκηση ή φροντιστήριο στην Κοινότητα/ ΠΦΥ)

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική

(Δυνατότητα και στην αγγλική)

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι η ευαισθητοποίηση στο θεωρητικό πλαίσιο ανάπτυξης της νοσηλευτικής φροντίδας στην κοινότητα πληθυσμιακών ομάδων με προβλήματα υγείας. Υποδειγματική και αποτελεσματική αντιμετώπιση σύνθετων προβλημάτων Κοινοτικής Νοσηλευτικής, στις μονάδες Βραχείας Νοσηλείας, Ανακουφιστικής Φροντίδας, στις Υπηρεσίες Κατ’ οίκον Νοσηλείας και Νοσηλευτικής Φροντίδας χρονίως πασχόντων με ειδικές ανάγκες (καρδιαγγειακές, αναπνευστικές παθήσεις, σακχαρώδης διαβήτης, καρκίνος, Aids, προβλήματα τρίτης ηλικίας, ψυχικής υγείας).

 

Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα αναμένεται να είναι σε θέση:

 

Να αξιολογούν και να είναι ευαισθητοποιημένοι στην εκτίμηση των ειδικών αναγκών υγείας και ασθένειας του πληθυσμού της Κοινότητας, την προαγωγή της υγείας του και την παροχή ολοκληρωμένων νοσηλευτικών υπηρεσιών σε δομές Πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας, κυρίως κατ’ οίκον, προλαμβάνοντας προβλήματα υγείας, προάγοντας το επίπεδο αυτής σε κάθε ηλικιακή ομάδα αλλά και σε κάθε ειδική ομάδα, παρέχοντας υπηρεσίες τριτοβάθμιου επίπεδου σε εξω- νοσοκομειακό περιβάλλον και καλύπτοντας το ευρύ φάσμα υπηρεσιών αποκατάστασης στην Κοινότητα σε χρόνιους ασθενείς (π.χ. ηλικιωμένοι) ή σε άτομα που βιώνουν μόνιμες αλλαγές στην κατάσταση της υγείας τους με την εμφάνιση νέων χρόνιων συνθηκών υγείας- νοσημάτων π.χ. μετά από ατύχημα, χρόνιο νόσημα κλπ

Γενικές Ικανότητες

Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα αναμένεται να είναι ικανοί:

Να προάγουν την υγεία ειδικών ομάδων πληθυσμού της Κοινότητας,

να εξοικειωθούν με τη χρήση της αγγλικής ορολογίας και να είναι σε θέση να κατανοεί τη συναφή με το περιεχόμενο του μαθήματος επιστημονική βιβλιογραφία

να παρέχουν υπηρεσίες αγωγής υγείας στο γενικό, και ειδικών ομάδων, πληθυσμό,

να παρέχουν υπηρεσίες φροντίδας σε ασθενή πληθυσμό κατ΄ οίκον ή σε χώρους διαβίωσης και αποκατάστασης χρονίως πασχόντων

να αξιολογούν την εφαρμογή των θεωριών και νοσηλευτικών διεργασιών της κοινοτικής νοσηλευτικής (κυρίως της κατ’ οίκον φροντίδας και οικογενειακής νοσηλευτικής) στο χώρο εργασίας τους,

να εκτιμούν, να προβλέπουν και να συμβάλλουν στη διαχείριση προβλημάτων Δημόσιας υγείας της Κοινότητας όπου εργάζονται

να αξιολογούν και να καταγράφουν το επιδημιολογικό προφίλ του πληθυσμού της κοινότητας, λαμβάνοντας υπόψη το περιβάλλον και τις συνθήκες ζωής του

να μετρούν την ποιότητα της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας και το επίπεδο υγείας όλων των πληθυσμιακών ομάδων της κοινότητας

να εργάζονται σε ομαδικό και δι-επιστημονικό πνεύμα εργασίας με υπευθυνότητα και αυτονομία των νοσηλευτικών πράξεων τους, σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περιεχόμενο Μαθήματος

Διδακτικό μέρος

Θεωρητικό πλαίσιο ανάπτυξης της νοσηλευτικής φροντίδας στην κοινότητα πληθυσμιακών ομάδων με προβλήματα υγείας. Αγγλική /διεθνής ορολογία.

Ειδικές ανάγκες υγείας πληθυσμού στην κοινότητα.

Ανίχνευση των αναγκών υγείας του ατόμου και της οικογένειας, καθώς και της σημασίας του ορθού προγραμματισμού και παροχής νοσηλευτικής φροντίδας για υποδειγματική και αποτελεσματική αντιμετώπιση σύνθετων προβλημάτων Κοινοτικής Νοσηλευτικής, στις μονάδες Βραχείας Νοσηλείας, στις Υπηρεσίες Κατ’ οίκον Νοσηλείας καθώς και στις Υπηρεσίες παροχής Νοσηλευτικής Φροντίδας χρονίως πασχόντων με ειδικές ανάγκες.

Στελέχωση των υπηρεσιών.

Ρόλοι και αρμοδιότητες των Νοσηλευτών. Η επικοινωνία σα Νοσηλευτική παρέμβαση στη Φροντίδα Χρόνιων Ασθενών.

Ανακουφιστική Φροντίδα στην Κοινότητα

Κατ΄ οίκον νοσηλεία.

Οικογενειακή Νοσηλευτική.

Μεθοδολογίας Αγωγής Υγείας σε ειδικές ομάδες πληθυσμού με προβλήματα ακοής, όρασης και περιορισμένης κινητικότητας.

Υπερήλικες με προβλήματα υγείας στην Κοινότητα.

Άτομα με Καρδιαγγειακές και Αναπνευστικές παθήσεις.

Άτομα με Σακχαρώδη διαβήτη.

Άτομα με καρκίνο.

Άτομα με Aids.

Άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας.

 

Άσκηση -Φροντιστήριο φοιτητών

Αφορά στην ανίχνευση αναγκών και στην παροχή φροντίδας υγείας πληθυσμιακών ομάδων της κοινότητας. Πραγματοποιείται σε ολιγομελείς ομάδες στις υπηρεσίες κατ’ οίκον φροντίδας του Νομού, στις μονάδες βραχείας νοσηλείας και νοσηλευτικής φροντίδας χρόνιων πασχόντων, όπου συλλέγονται πληροφορίες βάσει ενός προτύπου οικογενειακού ιστορικού/ συλλογής στοιχείων κατ’ οίκον νοσηλείας και παρουσιάζεται από κάθε ομάδα με τη χρήση ΤΠΕ η κάθε περίπτωση μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. Σε περίπτωση κωλύματος πρόσβασης στην κατ’οικον φροντίδα (πχ. ανωτέρα βία) εφαρμόζεται η ως άνω συλλογη πληροφορίων μέσω φροντιστηριακών ασκήσεων, υβριδικών μαθημάτων, προβολής βίντεο μελέτης περιπτώσεων/περιστατικών χρονίων πασχόντων κλπ στην κατ’ οικον φροντίδα / κοινότητα.

Προσπάθεια πραγματικής αντίληψης των υπηρεσιών που προσφέρονται κατ’ οίκον συμπεριλαμβανομένων και των νοσηλευτικών (μαζί με τις ιατρικές, ψυχικής υγείας και κοινωνικής φροντίδας) μέσω των υφιστάμενων υπηρεσιών κατ’ οίκον και των προγραμμάτων βοήθειας στο σπίτι του Δήμου, της Μητρόπολης κ.α. μέσω συμπλήρωσης ενός νοσηλευτικού οδηγού συλλέγονται στοιχεία για την κάθε κατ’ οίκον επίσκεψη με σκοπό την εντόπιση των αναγκών υγείας κάθε περίπτωσης από τους φοιτητές και προτάσεων κατάλληλης παροχής νοσηλευτικής φροντίδας.

Στο πλαίσιο ανάπτυξης προγραμμάτων του εργαστηρίου όπου εντάσσεται το μάθημα είναι δυνατή η αναβάθμιση των φροντιστηριακών και εργαστηριακών μαθημάτων καθώς θα διευκολύνεται η καθημερινή λειτουργία και επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων σε προπτυχιακό (ή μεταπτυχιακό) επίπεδο προκειμένου να οργανώνονται και να λειτουργούν οι ακόλουθες ειδικές μονάδες: Φροντίδας και Προαγωγής Υγείας της Οικογένειας στο Σπίτι, Ανακουφιστικής Φροντίδας, αλλά και Μελέτης Ειδικών Ομάδων του Πληθυσμού – Διαπολιτισμική Νοσηλευτική, Δημόσιας Υγείας, Επαγγελματικής Υγείας, Περιβαλλοντικής Υγιεινής, Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Οργάνωσης Συστήματος Υπηρεσιών Υγείας στην Κοινότητα, Βιοηθικής και Δεοντολογίας στην Κοινότητα, Σχολικής Νοσηλευτικής (Ειδική Αγωγή, Κλασική Παιδεία), Μελέτης Πληθυσμιακής Νοσηρότητας και Αναγκών Φροντίδας Υγείας του Πληθυσμού της Κοινότητας (π.χ. παιδιά-έφηβοι, εργαζόμενοι, ηλικιωμένοι).

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος Παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη
Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Χρήση Η/Υ, προβολέα, διαδικτύου, ηλεκτρονικών διευθύνσεων σχετικών με το αντικείμενο του μαθήματος, χρήση της βάσης δεδομένων σχετικών Ελληνικών διευθύνσεων κρατικών και μη, ευρωπαϊκών, διεθνών, σχετικών φορέων κ.α.

Υποστήριξη της μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της πλατφόρμας e-class

Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω της web-class

Οργάνωση διδασκαλίας

 

 

 

 

 

 

 

 

Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου
Άσκηση ή φροντιστήριο σε ομάδες σε δομές ΠΦΥ, εκπαιδευτικές κατ’ οίκον επισκέψεις φοιτητών διαλέξεις επιστημόνων ή άλλες δραστηριότητες σε συνεργασία με τοπικούς, περιφερειακούς ή εθνικούς κοινωνικούς, πολιτιστικούς και παραγωγικούς φορείς Μελέτη & ανάλυση ελληνικής- αγγλικής βιβλιογραφίας και ολοκλήρωση ομαδικής προφορικής εργασίας 124 ώρες
Φροντιστήριο - άσκηση 26 ώρες

Σύνολο μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

150 ώρες (6 ECTS)
Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (70%)

Ομαδική υποχρεωτική προφορική εργασία (30%)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Βιβλίο [41959765]: Κατ' οίκον Νοσηλευτική Φροντίδα, Α. Καλοκαιρινού-Αναγνωστοπούλου, Θ. Αδαμακίδου

Βιβλίο [4727]: Νοσηλευτική της Οικογένειας, Αθηνά Καλοκαιρινού-Αναγνωστοπούλου, Μαρία Αθανασοπούλου - Βουδούρη 2010